dinsdag 14 november
n.n.b.
Van der Valk Hoorn, Westfriese Parkweg 1, 1625 MA Hoorn / 18:00 tot 20:45 uur
52/50
De scholing zit vol. Je kunt je niet langer inschrijven.
Interventiebijeenkomsten MTVP
Onder MTVP organiseren we minimaal 4 interventiebijeenkomsten in 2024/2025, elk met een eigen thema op interventieniveau.
De volgende bijeenkomst staan nu gepland. De inhoud en vorm van de bijeenkomst wordt nader bepaald:
Klik hier voor de inschrijving van de themabijeenkomst op 24 oktober.
Elke praktijk die meedoet aan MTVP is verplicht om minimaal één keer in het 1e jaar van de MTVP uitvoeringsjaar (april 2024 t/m maart 2025) deel te nemen aan een interventiebijeenkomst, zoals vastgelegd in het regioplan. Het is aan de praktijk zelf om te bepalen aan welke interventiebijeenkomst wordt deelgenomen.
Tijdens de bijeenkomsten staat de inhoud centraal, gebaseerd op
relevante expertise en passende werkvormen die aansluiten bij de interventies.
De minimale afvaardiging is twee afgevaardigden vanuit de
praktijk, waarvan minimaal 1 huisarts
Voor meer informatie neem contact op met projectleider Esther Zuijderduijn via 0646055418 │ e.zuijderduijn@hwf.nl
De tweede interventiebijeenkomst staat in het teken van in het teken van Lean werken, met speciale aandacht voor het triageproces.
Omgaan met toenemende telefonische vragen: van foplossing naar
oplossing
Praktijken hebben te maken met een continu
toenemend aantal hulpvragen van patiënten. De verleiding is groot op
zoek te gaan naar technische telefonie oplossingen en het werven of
inhuren van nieuw personeel. Op de korte termijn lijkt dit een goede
oplossing. Op de langere termijn zou dit zomaar een foplossing kunnen
zijn. Teveel focus op het snel en goed verwerken van hulpvragen – in
plaats van focus op reductie van hulpvragen – zorgt juist voor een
toename van hulpvragen. Patiënten worden namelijk gestimuleerd contact
op te nemen met de praktijk met al hun vragen omdat ze zo goed
geholpen worden.
Het alternatief? Focus op de triage ten behoeve
van “het juiste contact via het juiste kanaal” (de click – call –
face keten) en reduceer vermijdbare vragen. Wat betekent dit? Een
standaard proces is dat patiënten hun hulpvraag online beginnen
(click), gaan bellen (call) om vervolgens fysiek
naar de huisartsenpraktijk te komen (face). Idealiter wil je
als huisarts/assistente/POH in directe gesprekken met patiënten enkel
die hulpvragen die alleen door jou opgelost kunnen worden. Dat
betekent dat er in de keten filters moeten zijn. Filters op
vermijdbare vragen, oftewel hulpvragen die online of telefonisch
doorverwezen of opgelost kunnen worden. Dit vraagt om handige
structuren en nieuw gedrag in een praktijk gericht op continu
verbeteren. Het Lean gedachtegoed helpt hierbij. Denk daarbij aan het
registreren, analyseren en kortcyclisch bespreken van binnenkomende
vragen op vermijdbaarheid. In deze workshop gaan we in op wat je kunt
doen om te werken aan vraagreductie.
Leerdoelen
Je leert op interactieve manier
enkele praktische handvatten om in jouw praktijk met een Lean
verbeteraanpak aan de slag te gaan, om zo in kleine stappen toe te
werken naar een steeds succesvollere huisartsenpraktijk, met meer
waarde voor de patiënt, meer werkplezier en minder verspilling.
Doelgroep
De bijeenkomst is interessant voor
praktijken die handvatten willen om daadwerkelijk tot een andere
manier van werken te komen. Daarnaast sluit de bijeenkomst goed aan
bij de interventies lean werken en triage. Huisartsen,
praktijkmanagers, POH’s en assistentes zijn van harte uitgenodigd om
deel te nemen.
Zit er geen geschikte datum tussen of zit de scholing vol?
Schrijf je in voor de interesselijst en ontvang een email als er een nieuwe datum beschikbaar komt.
Log in je om jezelf aan te melden voor de interesselijst